The role of curricula in confronting intellectual extremism

  • م. م منى يوسف ناصر .

Abstract

The phenomenon of extremism is one of the serious diseases that both individuals and societies suffer from, because of its dangerous dimensions that extend until its effects reach the social fabric of the family, sects and religions,

 as well as lead to sabotage and destruction of the social, strategic and urban structures of societies, thus disintegrating the single fabric of society, and because groups Adolescents and youth, and what is characterized by their spirit of enthusiasm and impulsiveness, will be among the classes most likely to fall into the trap of extremists and their deviant ideas. Therefore, we must find radical treatments to confront this phenomenon.

    The role of educational institutions was pioneering and effective in confronting in this field, and one of the important methods in confronting this institution is the use of school curricula as an effective and influential means in confronting the phenomenon of extremism and its negative consequences,

 Either by adding an article to combat extremism for the same curricula, or to develop a new integrated curriculum in harmony with the requirements of the times and the problems of education.

References

القرآن الكريم
اولاً: المصادر العربية القديمة
1-الجوهري، ابو نصر أسماعيل بن حماد الفارابي (393هـ -1002م)، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، تح: أحمد عبد الغفور عطار، ط4، دار العلم للملايين (بيروت، 1407هـ -1987م).
2-ابن دريد، ابو بكر محمد بن الحسن الازدي (ت321هـ -933م)، جمهرة اللغة، تح: رمزي منير بعلبكي، ط1، دار العلم للملايين (بيروت، 1987م).
ثانياً: المراجع الحديثة
3-بابير، علي، نقض فكرة التطرف، ط1، دار الحكمة، لندن، 2016م.
4-بدوي، عبد الرحمن، مناهج البحث العلمي، ط3، وكالة المطبوعات، (الكويت، 1977).
5-بهجات، رفعت، المناهج الدراسية التحديات المعاصرة وفرص النجاح، ط1، عالم الكتب، (القاهرة، 2013م).
6-جبل، محمد حسن حسن، المعجم الاشتقاقي المؤصل لألفاظ القرآن الكريم (مؤصَّل ببيان العلاقات بين ألفاظ القرآن الكريم بأصواتها وبين معانيها)، ط1، مكتبة الآداب (القاهرة، 2010 م).
7-حبيب، محمد محمود، الموسوعة النفسية في القضايا المجتمعية علم نفس التطرف، ط1، شبكة الالوكة.
8-حيدر، خليل علي، اعتدال ام تطرف تأملات نقدية في تيار الوسطية الإسلامية، ط1، دار قرطاس للنشر، (الكويت، 1998م).
9-الخادمي، نور الدين بن مختار وحسنة، عمر عبيد، ظاهرة التطرف والعنف من مواجهة الاثار الى معالجة الأسباب، ط1، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، (قطر، 2015).
10-الخطيب، احمد، منهج البحث العلمي بين الاتباع والابداع، ط1، مكتبة الانجلو المصرية، (القاهرة، 2009).
11-السدلان، صالح بن غانم، أسباب الإرهاب والعنف والتطرف، 2008، كتاب الكتروني.
21-سكا، عمر، نقد الأديان عند ابي الريحان البيروني، ط1، نماء للبحوث والدراسات، (القاهرة، 2021).
13-سينشتاين، كاس ر، الطريق الى التطرف اتحاد العقول وانقسامها، ترجمة سميحة دويدار، ط1، المركز القومي للترجمة، (القاهرة، 2014).
14-طقوش، محمد سهيل، تاريخ الخلفاء الراشدين الفتوحات والإنجازات السياسية، ط1، دار النفائس، 2003م.
15-عبد السلام، محمد، مناهج البحث في العلوم الاجتماعية والإنسانية، مكتبة نور، 2020.
16-عبد الماجد، حامد، مقدمة في ومنهجية دراسة وطرق بحث الظواهر السياسية، دار الجامعة للطباعة والنشر، (القاهرة، 2000).
17-عبد المعطي، حسن مصطفى وقناوي، هدى محمد، علم نفس النمو، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع.
18-العقيدي، حازم، كيفية صناعة التطرف... التنشئة السياسية ودورها، ط1، العربي للنشر والتوزيع، (القاهرة، 2016).
19-العك، خالد عبد الرحمن، عوامل التطرف والغلو والإرهاب وعلاجها في ضوء القرآن والسنة، ط1، دار المكتبي للطباعة والنشر والتوزيع، (دمشق، 1997م).
20-عمر، احمد مختار عبد الحميد(ت1424هـ)، معجم اللغة العربية المعاصرة، ط1، عالم الكتب، 1429هـ -2008م.
21-المبارك، راشد، التطرف خبز عالمي، ط1، دار القلم، (دمشق، 2006).
22-مجمع اللغة العربية إبراهيم مصطفى واخرون، المعجم الوسيط، دار الدعوة.
23-المحيميد، إبراهيم صالح العبد الله، القصة الكاملة لخوارج عصرنا، ط1، مكتبة دار البرازي، (سوريا، 1436هـ).
24-الهليل، عبد العزيز بن عبد الرحمن، مؤشرات التطرف لدى الشباب دراسة ميدانية: اقتصادية واجتماعية ونفسية وفكرية، ط1، مركز دلائل، (الرياض، 1437هـ).
25-الوكيل، حلمي احمد، تطوير المناهج أسبابه-اسسه-اساليبه-خطواته-معوقاته، ط2، مكتبة الانجلو المصرية، (القاهرة، 1991م).
ثالثاً: المجلات والدوريات
26-جمعة، محمد حسن احمد، مؤسسات التعليم الثانوي العام ودورها في التصدي لظاهرة التطرف الفكري دراسة تحليلية، مجلة العلوم التربوية، العدد 23، للسنة 2015م.
27-حسن، نادى محمود، التطرف الفكري، أسبابه ومظاهره وسبل مواجهته دراسة من منظور الكتاب والسنة، وزارة الأوقاف المصرية، المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، أبحاث ووقائع المؤتمر العام السابع والعشرين.
28-الراصد، هل تراجع خطر التطرف والغلو وداعش، العدد 170، السنة 1438هـ.
29-سلمان، هدى محمد، دور المناهج التربوية وطرائق التدريس في التنمية البيئية، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد 40، السنة 2014.
30-مجلة دراسات في التعليم الجامعي، العدد الحادي والثلاثون، 2015.
31-المطيري، فيصل بن فرج، استراتيجية مقترحة لتفعيل دور المنهج المدرسي في مواجهة التطرف، المجلة الدولية للبحوث التربوية، جامعة الامارات، العدد 2، المجلد 41، السنة 2017.
32-المعايطة، حمزة والزعبي، مخلد، الإرهاب والتطرف الفكري، المفهوم، الدافع، سبل المواجهة، المجلة العربية للنشر العلمي، العدد 23، لسنة 2020م.
رابعاً: الرسائل والأطاريح الجامعية
33-عبد السلام، جعيجع، فاعلية المناهج الدراسية الجديدة في تنمية المفاهيم الفلسفية دراسة ميدانية على أساتذة الفلسفة في ولايتي: المسيلة وتيبازة، مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجستير في علوم التربية مقدمة الى كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الجزائر، 2009م.
34-فوزية، هوشات، مقياس منهجية البحث العلمي 1، كلية الحقوق، جامعة الاخوة منتوري قسنطينة1، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية، 2021-2022.
Published
2023-02-19
How to Cite
.م. م. م. ي. ن. (2023). The role of curricula in confronting intellectual extremism. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 25(4), 611-622. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/615
Section
Articles