القراءة والتأويل: بحث في التأصيل والتداول الإجرائيّ
Abstract
This study aims at explaining reading and interpretation in modern critical works in terms of conceptual origin and procedural usage. It relies on two approaches in explanation and argumentation: presenting critics’ views and showing their deployment of the theory of reading and interpretation in Critical Arabic studies. Although the theoretical body and the basis of this study are Arabic literature, Western studies are not neglected in this research, as its origins and references have a point of origin in Western thought. This historical origin in the establishment of the concept has emerged after many methodological problems have appeared, as reflected in Arabic studies. Nevertheless, reading and interpretation are still topics of significant importance and require further thorough scrutiny.
References
- إيكو، أمبرتو. التأويل بين السيميائيات والتفكيكيّة. ترجمة وتقديم سعيد بنكراد، المركز الثقافيّ العربيّ، المغرب، ط2 2004م.
- بنكراد، سعيد. السيميائيات والتأويل، مدخل لسيميائيات ش.س. بورس. المركز الثقافي العربي، بيروت، لبنان، دت.
- حسن محمّد، عبد الناصر.نظريّة التلقي بين ياوس وإيزر. دار النهضة العربيّة، مصر، 2002م.
- ريكور، بول. من النصّ إلى الفعل، أبحاث التأويل. ترجمة محمّد برادة وحسّان بورقية، عين للدراسات والبحوث الإنسانيّة والاجتماعيّة، مصر، ط1،2001.
- ريكور، بول. نظريّة التأويل، الخطاب وفائض المعنى. ترجمة سعيد الغانمي، المركز الثقافيّ العربيّ، المغرب، ط2، 2006م.
- سلدن، رامان. النظريّة الأدبيّة المعاصرة. ترجمة جابر عصفور، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، 1998م.
- شولز، روبرت. السيمياء والتأويل. ترجمة سعيد الغانمي، المؤسسة العربيّة للدراسات والنشر، بيروت، ط 1 1994م.
- صالح، بشرى موسى. نظريّة التلقّي، أصول...وتطبيقات. المركز الثقافيّ العربيّ، المغرب، ط1، 2001 م.
- مفتاح، محمّد. التلقّي والتأويل: مقاربة نسقيّة. المركز الثقافيّ العربيّ، بيروت ، ط1 1994م.
- نصر حامد، أبو زيد. مفهوم النص، دراسة في علوم القرآن. المركز الثقافي العربيّ، بيروت، ط1 2014م.
ب-البحوث والمقالات:
- أرفيس، بلخير وبن يطو، محمد الغزالي، "التأويل بين الأصل الفلسفيّ والبعد النقديّ". دفاتر مخبر الشعريّة الجزائريّة، جامعة المسيلة وجامعة تيارت، الجزائر، مج.3،ع 8، ص ص. 192-204، 2018.
- الجلولي العيد وخليف، عبد القادر، "القراءة والتأويل من منظور اصطلاحيّ". مجلّة الأثر، جامعة القاصدي مرباح، الجزائر، ع28، ص ص. 73-84، 2017.
- القراءة والتأويل بين أمبرتو إيكو وفولفغانغ إيزر، مجلّة فكر ونقد، العدد 67، المغرب، 2005. https://www.aljabriabed.net/n67_05amrani.htm تم الدخول في 17-1-2021.
- انفتاح النص وحدود التأويل، أمبرتو إيكو نموذجا، مجلّة فكر ونقد، العدد 67، المغرب، 2005. https://www.aljabriabed.net/n67_07saraj.htm تم الدخول في 11-2-2021.
- بولعرابي، فتيحة، "النصّ الأدبيّ ومشكلة القراءة".حوليّات: الآداب واللغات، المجلّد. 5، العدد 12، جامعة محمّد بوضياف، الجزائر، ص ص. 38-55، 2018.
- حاكم، عمارية، "إشكاليّات التأويل وعمليّة الفهم في التداوليات المعرفيّة رواية" إرهابيس: أرض الإثم والغفران"لــعزّ الدين ميهوبي". مجلّة: العلامة، مج. 1، ع1، ص ص. 183-20،2016.
- دهدوس، راضية و لقريوي آسيا. نظريّة القراءة في الخطاب النقديّ العربيّ: عبد الملك مرتاض نموذجا. مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجستير في اللغة والأدب العربيّ، كلية الآداب واللغات، جامعة محمّد الصديق بن يحيي، جيجل، الجزائر، 2017-2018.
- سماحيّ، ليندة، "سلطة القارئ وعالم النصّ". مجلّة إشكالات في اللغة والأدب، معهد الآداب واللغات بالمركز الجامعيّ تامنغست، ع 8، الجزائر، ص ص. 292-304، 2015.
- عميرات، أسامة.نظرية التلقّيّ النقديّة وإجراءاتها التطبيقيّة في النقد العربيّ المعاصر. مذكرة مقدّمة لنيل شهادة الماجستر في النقد الأدبيّ المعاصر، كلية الآداب واللغات، جامعة الحاج لخضر، باتنة، 2010-2011.
- مداس، أحمد، "مفهوم التأويل عند المحدثين". مجلّة: كلية الآداب والعلوم الإنسانيّة والاجتماعيّة، جامعة محمّد خيضر، بسكرة، الجزائر، ع4، ص ص. 177-203، 2009.
- نماذج التأويل، الكاتب والكتاب والقارئ، مؤمنون بلاحدود، سلسلة ملفات بحثيّة، 19 أفريل 2016.
- بنحدو، رشيد، "العلاقة بين القارئ والنصّ في التفكير الأدبيّ المعاصر". مجلة: عالم الفكر، المجلس الوطنيّ للثقافة والفنون والآداب، الكويت، مج 23،ع 1- 2، ص ص. 471-493، 1994.
https://www.mominoun.com/articles/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B0%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A3%D9%88%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D8%B1%D8%A6-4773 تم الدخول في 11-1-2021.
-القراءة والتأويل في النقد الأدبيّ الحديث، مجلّة فكر ونقد، العدد 67، المغرب، 2005. https://www.aljabriabed.net/n67_04kasimi.htm تم الدخول في 11-2-2021.
-القراءة، القارئ والتلقّي، مجلّة فكر ونقد، العدد 54، المغرب، 2003. https://www.aljabriabed.net/n54_13hafid.htm تم الدخول في 11-1-2021. تم الدخول في 12-1-2021.
-النصّ الأدبيّ وإشكاليّة القراءة والتأويل، مجلّة فكر ونقد، العدد 67، المغرب، 2005. https://www.aljabriabed.net/n67_03kharmach.htm تم الدخول في 16-1-2021.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.