العنف في السرد التشكيلي
Abstract
The current research includes a topic ((Violence in the visual narrative (Medusa painting as a model)) as a study of the nature of the manifestations of violence as effective functions in the work of art, and it interferes in many topics of drawing throughout history, and its embodiment of a symbolic image that has multiple psychological connotations, describing that the narration It is one of the manifestations of violence that shows how an event, news, or idea is conveyed to the artist, by means or tools that he adopted to form according to that his artistic painting, which establishes a message with a system and a technique that carries an artistic content specific to the artistic discourse.
The research consisted of four chapters: The first chapter included the research problem, its goal, its limits, and the terminology definition As for the second chapter, it was represented by the theoretical framework of the research, and it consisted of two topics, the first - what is violence, while the second section contained manifestations of violence in the plastic narrative in modern painting, as well as what was produced from the indicators of the theoretical framework.
As for the third chapter, the research community and its sample, which was concerned with the painting (The Medusa as a model), as embodied the manifestations of violence through the narration of events, and the achievement of the research goal. While the fourth chapter contained the results, including: The embodiment of violence in the Medusa painting through expressions in the faces, which were drawn with subjects related to a violent event, which had an important impact on modern painting, and among the most important conclusions: Formative narration in a way that can be communicated to the
References
• ابن منظور ، لسان العرب ، دار المعارف بمصر ، القاهرة ، 1955، .
• اسماء جميل : العنف في تراث علم الاجتماع ، مجلة النبأ ،الكويت ، العدد84، 2006 .
• إسماعيل ، عز الدين : الأدب وفنونه ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 1986.
• الأسود ، صادق : علم الاجتماع السياسي أسسه وأبعاده ،مديرية دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل 1986،.
• الأعظمي ،سعد ابراهيم : مصطلحات القانون الجنائي ، ج ١، ط ١ ، دار الشرع الثقافية ، بغداد ، ٢٠٠٢.
• اوفيسانيكوف. سمير نوفا : موجز تاريخ النظريات الجمالية ، تر: باسم السقا ، دار الفارابي ، بيروت ، 1979.
• بارتيليمي جوبير: ديلاكروا : مطبعة جامعة برينستون، المملكة المتحدة, ، 1998.
• البستاني ، بطرس : قطر المحيط ، ج1، مكتبة لبنان ، بيروت ، 1972.
• بهنسي ، عفيف : موسوعة تاريخ الفن والعمارة ، الفن في أوربا من عصر النهضة حتى اليوم ،ط1،دار الرائد العربي ، 1982
• بوقرة ، نعمان: المصطلحات الاساسية في لسانيات النص وتحليل الخطاب (دراسة معجمية) ، عالم النشر الحديث للنشر والتوزيع ، عمان ، 2000 .
• پونوماريوف : القاموس السياسي ، مج 1، تر: عبد الرزاق صافي, دار الفارابي، بيروت 1987.
• جميل صلبيا : المعجم الفلسفي ,ج2,ط1, منشورات ذوي القربى ,1385ه.
• الرازي ، محمد بن ابي بكر : مختار الصحاح ، ط1 ، دار الرسالة ،الكويت ، 1983 .
• سدني فنكلشتين : الواقعية في الفن , تر: مجاهد عبد المنعم , الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر , مصر 1971
• سعد الدين إبراهيم وآخرون : المجتمع والدولة في الوطن العربي ، ط2 ، مركز دراسات الوحدة العربية ، بيروت ، 1996.
• عبد الرحمن بدوي : المثالية الألمانية ، دار النهضة العربية ، بيروت ، 1965.
• عبد اللطيف سلمان : تاريخ الفن والتصميم ( الفن الرومانتيكي ) ، الجامعة الدولية الخاصة للعلوم والتكنلوجيا.
• عبد الله الدباغ . الردة ضد الرومانسية في النقد الحديث ، مجلة آفاق عربية ، ع10 ، دار آفاق عربية للنشر ، بغداد ، 1988.
• الفرا هيدي ، الخليل أبن أحمد : كتاب العين ، معجم لغوي تراثي ، ط ١ ، مكتبة لبنان ناشرون , بيروت.
• فؤاد كامل واخرون: الموسوعة الفلسفية المختصره, , دار القلم, بيروت,(ب ت).
• فورستر ، أ : أركان القصة ، تر: كمال عيد ، دار الكرنك ، القاهرة.
• الفيومي ، أحمد بن محمد بن علي: المصباح المنير ، مكتبة لبنان ناشرون ، بيروت , لبنان ،. ٢٠٠١ .
• كرمب جاكوب: تراث العصور الوسطى، تر :محمد بدران و آخر، مؤسسة سجل العرب، 1965، ج 1.
• محمد محفوظ : أسباب ظاهرة العنف في العالم العربي ، مجلة النبأ العدد ٧٨ ، السنة الحادية عشرة ، آب ٢٠٠٥.
• المفرجي ، احسان وآخرون : النظرية العامة في القانون الدستوري والنظام الدستوري في العراق ، بغداد ، جامعة بغداد ، كلية القانون ، 1989.
• نخبة من المؤلفين: محيط الفنون ، ج1 ، دار المعارف بمصر ، (ب . ت ).
• نيوماير ، سارة : قصة الفن الحديث : تعريب رمسيس يونان ، سلسلة الفكر المعاصر ، (ب . ت ).
• هلال ،محمد غنيمي :لأدب المقارن، دار العودة، بيروت,( ب ، ت).
• يوسف اكرم : تاريخ الفلسفة الاوربية بالعصور الوسيطة ، دار الكاتب المصري، القاهرة ، 1965.
• يوسف زيدان : اللاهوت العربي وأصول العنف الديني ، ط4 ، القاهرة ، دار الشروق ، 2010.
• Kenan , S.R , narrative fiction , contem , Porary , Poetics ,Edi, Methuen , London and New York, Oxford University Press, 1984 , P . 35-38
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.