التواصل الحضاري للزخارف المعمارية في البيوت التراثية
Abstract
Characterized by traditional architecture card inexhaustible potential through the ages framing and covering a high degree of inclusiveness and the requirements of the place .
The research aims to shed light on the architectural decoration in the windows of houses and traditional style, impact of art, to absorb away the intellectual and practical documentation and employed according to the determinants of the age.
The research methodology descriptive analytical comparative models of the Traditional Houses in Iraq, Yemen, and the adoption of (4) models elected by the Heritage Houses for Architecture Iraqi, Yemeni, by Onmozgen each one of them, through the analysis of methods decoration used in the implementation of these ornaments and architectural decoration. As well as an artistic style to which it belongs.
Results showed that the model of architectural decoration in the Traditional Houses in Iraq due to the antiquity through eras Abbasid with a different method of implementation of the different materials used in the interfaces, either houses in Yemen is the model and newcomer Brian - Indian collection, between the style of architecture of Renaissance European and architecture of India, Islamic, The study recommended to pay attention to vocabulary heritage architecture which is a wealth of knowledge of intellectual and practical dimensions.
References
2- مبارك، صالح محمد،" العمارة التقليدية والتنمية العمرانية في مدن عدن بين الأصالة والمعاصرة"، أبحاث الندوة العلمية الأولى حول العمارة اليمنية وتحديات العصر، دار جامعة عدن للنشر،2008م،ص 334.
3- عبد السادة، زينب فهد، “الخصائص الشكلية في تصميم الفضاءات الداخلية وعلاقتها بالبيئة المحيطة، دراسة تحليلية للبيوت التراثية البغدادية "، رسالة ماجستير، جامعة بغداد ، كلية الفنون الجميلة، 2009م.
4- البيروتي، فائز عبد الحميد،"التطور المعماري للبيت في بغداد خلال القرن العشرين مع التركيز على المؤثرات الحضارية والاجتماعية"، أطروحة دكتوراه ، جامعة بغداد ، قسم الهندسة المعمارية، 1992م.
5- السوداني، جمال عبد الواحد، "جماليات المشهد الحضري للشوارع التجارية في مدينة الكاظمية"، المؤتمر العلمي الحادي عشر، هيئة التعليم التقني، العراق، آذار2009م.
6- عبد المنعم، د.أسامه طلعت،" الحليات والزخارف المعمارية بواجهات بيوت عدن التقليدية"، المؤتمر الهندسي الثاني، كلية الهندسة، جامعة عدن، اليمن، 2009م.
7- سليمة عبد الرسول،"المباني التراثية في بغداد، دراسة ميدانية لجانب الكرخ"، مطبعة دار الكتب للطباعة والنشر، بغداد ، 1987م.
8- النعمان، حسام يعقوب، ورضوان الطحلاوي، "تأثير البيئة الطبيعية والثقافية في تشكيل البنية الفضائية"، مجلة جامعة دمشق للعلوم الهندسية، المجلد الرابع والعشرون، العدد الثاني، 2008م.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.