Orientation towards the future of university students
Abstract
The current research aims to know the orientation towards the future among university students, as well as knowing the significance of the differences in the orientation towards the future among university students according to the variables of gender (nour, female), academic specialization (scientific, human) and grade (second, fourth), and in order to verify From that, the researcher built a scale of orientation towards the future, based on the theory of Sage 2009, Segnier and the scale consisted in its final form after completing the conditions of honesty, stability, discriminatory strength and internal consistency, from (45) items, distributed among three areas: (future perceptions, planning for the future, and self-efficacy).
To complete that, the researcher applied the scale to a sample of (500) male and female students at the University of Al-Qadisiyah that was chosen by stratified random method according to the proportional method, and after data collection and processing statistically using the Statistical Bag for Social Sciences (SSPS), the research reached the following results: 1. The students The university has a positive attitude towards the future. 2. There are no statistically significant differences in the degrees of future orientation among university students according to gender variables (males, females). . There are statistically significant differences in orientation towards the future according to the variable of specialization (scientific - humanitarian) and in the direction of scientific specialization. 4. There are no differences in the degree of orientation towards the future among students of grades (second - fourth). 5. There are differences in orientation towards the future as a result of the interactions between gender variables (males - females), academic specialization (practical - human), and grades (second - fourth). Based on the results of the research, the researcher made several recommendations, including:
- Enhancing students' morale and improving their future expectations in dealing with various life events.
- Diagnosing university students who are characterized by a low level of orientation towards the future in order to subject them to guidance programs to be more future oriented and productive individuals in their families and society.
References
▪ الإمام, مصطفى محمود(1990): القياس والتقويم, دار الحكمة, بغداد, العراق.
▪ الأنصاري, بدر محمد(2003): التفاؤل والتشاؤم قياسهما وعلاقتهما ببعض متغيرات الشخصية لدى طلاب جامعة الكويت, كلية الآداب والعلوم الاجتماعية, مجلس النشر العلمي للكويت, 8-115.
▪ بدوي, عبد الرحمن (1973): دراسات في الفلسفة الوجودية, المؤسسة العربية للدراسات والنشر, بيروت, لبنان.
▪ الدايني, جبار رشك شناوة (2009): مدى مساهمة المقررات الدراسية التاريخية في التوجه نحو المستقبل من وجه نظر طلبة قسم التاريخ, مجلة الأستاذ, العدد(103), كلية التربية أبن رشد, جامعة بغداد.
▪ الزاملي, علي عبد جاسم(2009): مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي , مكتبة الفلاح, عمان, الأردن.
▪ سعيد, سعاد جبر(2008): الذكاء الانفعالي وسيكولوجية الطاقة اللامحدودة, علم الكتب الحديث, عمان, الأردن.
▪ السيد, أحمد عبد المنعم(2008): دراسة التوجه المستقبلي من حيث علاقته بتحقيق الذات وسمات الشخصية الإبداعية لدى عينة من الشباب الجامعي, أطروحة دكتوراه غير منشورة, كلية التربية, جامعة عين شمس, مصر.
▪ شلتز, داون (1983): نظريات الشخصية, ترجمة حمد دلي الكربولي, وعبد الرحمن القيسي, مطبعة جامعة بغداد.
▪ العبودي, طارق محمد البدر, وصالح, علي عبد الرحيم(2015): علم النفس الايجابي رؤى معاصرة, معالم الفكر, بيروت, لبنان.
▪ علام, صلاح الدين محمود(2006): القياس والتقويم في العملية التدريسية, دارة المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
▪ علي, قيس(2010): علاقة عمل طلاب المرحلة الإعدادية بعد الدوام باتجاهاتهم المستقبلية, جامعة الموصل, مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية, المجلد(10), العدد(3), (23-51).
▪ العيسوي, عبد الرحمن محمد(1985): التقويم والقياس النفسي والتربوي, مكتبة الأنجلو المصرية , القاهرة.
▪ الفتلاوي, علي شاكر عبد الأئمة (2000): التوجه الزمني وعلاقته بالوجدانيات الموجبة والسالبة لدى طلبة جامعة بغداد, كلية التربية أبن رشد, أطروحة دكتوراه غير منشورة.
▪ فرج, صفوت (1981): القياس والتقويم النفسي والتربوي, وزارة التعليم العالي والبحث العلمي, بغداد, العراق.
▪ قرني , سعاد كامل, وأحمد, عبدالملك احمد(2017): الاسهام النسبي للتوجه نحو المستقبل وتنظيم الذات والتنبؤ بالصمود الاكاديمي لدى الطلاب المتفوقين دراسياً بكلية التربية جامعة المنيا, دراسة من منظور علم النفس الايجابي, المؤتمر الثالث لكلية التربية جامعة أكتوبر بالتعاون مع رابطة التربويين العرب بعنوان مستقبل إعداد المعلم وتنميته في الوطن العربي(إبريل,2017), 185-225.
▪ كفافي, علاء الدين, والنيال, سالم ,سهير(2010): نظريات الشخصية الارتقاء- النمو- التنوع, دارالفكر,ط3, عمان, الأردن.
▪ المحمودي, زهراء طالب كريم (2020): الأمل التكيفي وعلاقته بالتوجه نحو المستقبل لدى طلبة المرحلة الاعدادية, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الآداب, جامعة القادسية.
▪ النوري, عبد الغني(1992): التخطيط لتطوير المناهج وأهميته في دراسة المستقبل, مجلة التربية, العدد(100), قطر.
▪ نوفل, نبيل(1997): رؤى المستقبل, المجتمع والتعليم في القرن الحادي والعشرين, المجلة العربية للتربية والثقافة والعلوم, تونس.
▪ Boutint, J. P. (1990): Anthr opologie duprojet. France. Paris, PUF. (20) Boutinet, J.P. etall(1985) Aspiratons religieuses des jeunes lyceens in Boutinet.
▪ Glick, A. Millstein, N.& Orsillo,T. (2014): Exploratory Factor analysis of the contents and styles of irrational thoual thoughts assessed by the attitudes and beliefs inventory personality and Individual Differences, 60(1), 80-88.
▪ Husman, J & Shell, D. F. (2008): Beliefs and Perceptions about the future A measurement of future time perspective Learning and Individual Differences, 18 , 166-175.
▪ Kelly, G (1950): The psychology of personal constructs, Lawerence, w. c, New York.
▪ Nurmi, J.(2002): Thinking about preparing for and egotiationth. Future In Trample, J,& Milberg, L. (Ed), Adolescent future Orientation Theory and Research, Fran kurt : Peter Lang.
▪ Seginer, Rachel. "Defensive Pessimism And Optimism Correlates Of Adolescent Future Orientation: A Domain-Specific Analysis." Journal Of Adlescent Research, vol. no. 3, May 2000. p.p 307-326. Available at: SAGE Publications.
▪ ___________ (2009): Future Orientation Development tal Aud Ecological perspetives. Nwe York: Springer Series on Human Exceptionality.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.