The Intellectual and Psychological Transformations of the Personality of the Revolutionary in Iraqi theatrical Performance of the play Lorca’s Women as a model

  • Lect. Zainab Noori Khanjer (PhD) .

Abstract

To find out the clarification of the rebellious personality and focus on focusing on the rejectionist personal importance and the motive towards change, rejecting all positive cases and making a self-vision that emanates the individual’s thought and self towards his society, since the human tendency of human nature tends to discover and aspire to everything that is positive through the opening of the mind and the mind that the individual possesses. Emphasizing the image of striving for reform and change, closing the surrounding ring small

While the importance of the research was evident: highlighting and revealing the artistic treatments and finding the intellectual and aesthetic relations of the personality of the revolutionary in the theater. Attempting to reveal the psychological that generates the personality of the revolutionary, its tendencies and tendencies. The aim of the research was limited to the intellectual and psychological transformations of the revolutionary character in the Iraqi theatrical performance. It is necessary to refer to the external scope that extended from the year (2010-2014) either spatially in Iraq - Baghdad, and concluded the first chapter and the words.

The first topic included two axes, the first specialized with the personality of the intellectual revolutionary, the second axis with the personality of the global revolutionary, while the second topic included the personality of the revolutionary in theatrical, Arab and Iraqi performances, and the conclusion of the first chapter on the indicators of theoretical frameworks and then previous studies, and the researcher did not find any previous study to study it It is directly concerned with the rebellious character in a theatrical performance who is considered to be in good condition. Or the third, it included the research procedures, the research sample, and a theatrical performance sample, as well as the research tool, methodology and detail. As for the fourth chapter, it contains the findings of the researcher, the most important of which are:

  • Relying on the epic in dealing with the personality of the rebel.

Refusal and departure from the customs and traditions that you feed the new

References

2. ابراهيم ، زكريا ، مشكلة الإنسان ، (مصر ، مكتبة مصر ، ب.ت) .
3. ابراهيم ، زكريا: هيجل او المثالية المطلقة (مفر : مكتبة مصر ، 1970) .
4. ابراهيم، زكريا: مشكلة الحرية، مشكلات فلسفية، (القاهرة: مكتبة مصر، دار مصر للطباعة، 1971)
5. ابراهيم، يسرى: فلسفة الاخلاق ، فردريك نتشه ، ط1 (طرابلس : دار التنوير للطباعة والنشر والتوزيع ، 2005).
6. احمد، سهير كامل: دراسات في علم نفس المرض , ج4 (مركز الاسكندرية للكتاب , 1988).
7. أرندت، حنة ، في الثورة ، تر : عطا عبد الوهاب ، مراجعة رافد يورسلان ، المنظمة العربية للترجمة ، (بيروت لبنان ، 2008).
8. اسخيلوس. مسرحيات اسخيلوس. تر: امين سلامة، (القاهرة: مكتبة مدبولي، 1989).
9. الاسود ، صادق : علم الاجتماع السياسي ، اسسه وابعاده ، (بغداد : وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد ، كلية العلوم السياسية ، 1990).
10. الاسود، شعبان طاهر: علم الاجتماع السياسي قضايا العنف السياسي والثورة ( الظاهري: الدار المصرية اللبنانية ، 2003).
11. بدران، عمرو: تحليل الشخصية (المنصورة : مكتبة الايمان ، د.ت).
12. برشت، بروتولد. الام شجاعة، تر: عبد الرحمن البدوي، سلسلة من المسرح العالمي (الكويت: وزارة الاعلام، د.ت).
13. بسيسو ، معين. ثورة الزنج، الاعمال الكاملة، (بيروت: دار العودة ،1979).
14. بكير، عبد الرحمن:مفهوم جون اردن للغضب والاحتجاج، (بغداد: دار الحرية للطباعة، 1985
15. تراجيديات سوفوكلس، تر: عبد الرحمن بدوي، (لبنان: المؤسسة العربية للدراسات والنشر، 1996).
16. تشرش. ج. ل، الملهاة في المسرحية والقصة، تر: ادور رحيم،(القاهرة: الدار المصرية للتأليف، 1958).
17. التكرلي، فؤاد: الصخرة، (بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة، 1986).
18. جمال، غازي: وليم شكسبير، يوليوس قيصر، ط2، (بغداد: مكتبة النهضة للطباعة والنشر).
19. جوازيارويس، روح الفلسفة الحديثة (القاهرة : المركز القومي للترجمة ، 2009).
20. جون هرمان لودان ، تكوين العقل الحديث ، تر. جورج طعمة ، ج2 ، (بيروت : مؤسسة فرانكوين للطباعة والنشر ، 1966).
21. الحاض، شكري عزيز, نظرية الادب (بيروت : دار الحداثة للطباعة والنشر والتوزيع ، 1985).
22. حسين، طه. خصام ونقد ، ط2، ( بيروت : دار العلم للملايين ، 1985 )
23. حمادة، إبراهيم: معجم المصطلحات الدرامية ، (القاهرة : مكتبة الانجلو المصرية ، بلا ت.).
24. الخالق، احمد محمد عبد: الابعاد الاساسية للشخصية (بيروت: الدار الجامعة للطباعة والنشر, 1983).
25. الديدي، عبد الفتاح: فلسفة هيجل (القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية 1970).
26. الديماوي، محمد عودة: علم النفس العام (عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع , 2004).
27. ديوارنت، ول، قصة الفلسفة، تر: فتح الله محمد المشفع، ط3 (بيروت: مكتبة المعارف، 1975).
28. راندال ، جون هرمان: تكوين العقل الحديث ، تر: جورج طعمة ( بيروت دار الثقافة ، 1966).
29. الراوي ، عبد الستار عز الدين ، ثورة العقل ، (بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة ، 1986).
30. روبرت ، بروستيان. المسرح الثوري، تر: عبد الحليم البشلاوي، (القاهرة: الهيئة المصرية العامة للتأليف والنشر ، د.ت ).
31. رومان، ميخائيل. ليلة مقتل جيفارا، (الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1972).
32. رويس، جوازيا: روح الفلسفة الحديثة, ط2 (القاهرة: الهيئة العامة لشؤون المطابع الاميرية, 2009) .
33. زنكنه، محي الدين. السؤال، (بغداد: دار الحرية للطباعة،1976).
34. الشرقاوي، عبد الرحمن الحسين ثائرا، (القاهرة: دار الكاتب العربي للطباعة والنشر، 1969).
35. الصالحي، فؤاد علي. دراسات في المسرح، (الأردن: دار الكندي للنشر والتوزيع، 1999).
36. الصبور، صلاح عبد. مأساة الحلاج، ط2، (بيروت: منشورات دار الادب ،1969).
37. صفدي، مطاع: الحرية والوجود ( بيردت : دار مكتبة الحياة ، د.ق).
38. طنوس، جان نعوم ، اساطير الجد والتمرد (بيروت ، دار الحداثة ، 1999).
39. عاشور، نعمان. المسرح والسياسة (المكتبة الثقافية الهيئة المصرية العامة للكتاب ،1986).
40. عامود، بدر الدين، علم النفس في القرن العشرين، ج1، (دمشق، اتحاد كُتاب العرب، 2001).
41. عرسان، علي عقله سياسة في المسرح، ( دمشق : منشورات اتحاد الكتاب العرب ، 1978).
42. العزيزي، عبد اللطيف ، اسرار الشخصية الجذابة (القيادية – الادارية – الاجتماعية) ، (أبو ضبي، الضياء للنشر والتوزيع ، 2008).
43. العمد، سلوى الامام الشهيد في التاريخ والايدلوجيا، ط،1(عمان: مطبعة الجامعة الأردنية، د.ت).
44. عويدات، جميل صفة التمرد لزمن جديد، (بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر، 1996)
45. العيسوي، عبد الرحمن، علم النفس (علم وفن): (الإسكندرية: المكتب العربي الحديث، ب.ت).
46. غباري, الثائر احمد: سيكولوجية الشخصية (عمان : مكتبة المجتمع العربي, 2009).
47. فرويد، سجموند: الانا والهو ( القاهرة : دار الشروق , 1988 ).
48. فكتور ، فرتك, الانسان يبحث عن المعنى ( الكويت : دار القلم , 1982 ).
49. كامل، فؤاد: الشخصية بين الحرية والعبودية , ( القاهرة : دار المعارف , 1081 ).نوري الحافظ : تكوين الشخصية , ( بغداد : مطبعة المعاف , 1961 ).
50. كيروزيل، أديث: عصر البنيوية بغداد : دار آفاق عربية ، 1985.
51. الكيلاني، عبد الوهاب: الموسوعة السياسية (بيروت: المؤسسة المصرية للدراسات والنشر، ج1، 1979).
52. لطيف، سالي محسن: فلسفة الفن عند شوبنهاور واثرها على بعض الفلاسفة ما بعد الحداثة (بغداد : بيت الحكمة ، 2011).
53. لوبون، غوستاف: روح الثورات والثورة الفرنسية ، تر عادل زغير ،( القاهرة ، كلمات عربية للترجمة والنشر، 2012).
54. لينين، فلاديمير, كارل ماركس سيرة مختصرة وعرض للماركسية, (منشورات: دار صامد، تونس).
55. ماركيز، هربرت: نظرية الوجود عند هيجل ( بيروت : دار التنوير للطباعة والنشر، 2005).
56. مكافيللي، الامير: تر. طارق عبد الوهاب (القاهرة : الدولية للنشر والتوزيع ، 2002).
57. موسى، فاطمة. وليم شكسبير شاعر المسرح، (القاهرة: دار الكاتب العربي، د.ت).
58. هيجو، فكتور: هرناني (بيروت: دار مارون عبود ،1975).
59. يوربيدس. ميديا، تر: كمال ممدوح حمدي، (القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب ، د.ت)
المواقع الالكترونية
60. زنكنه ، محي الدين: تعساً لزمن يحتاج الانسان من يدافع عن حقوقه، الموقع الرسمي للأديب الراحل محي الدين زنكنه www.muheealdeenzangana
61. الشوا ، هنادي ، غوستاف لوبون ، جريدة العرب اللندنية ، ع: 9733 ، 9/11/2014
62. صادق، نزهة ، حنا ارنت فيلسوفة الحب والحق ، (مجلة نزوى ، 31 / اغسطس / 2014
63. https://ar.wikipedia.org/wiki/.
اطاريح
64. مرقس، بهاء متي روفائيل ، التحمل النفسي لدى المراهقين وعلاقته بالعمر والجنس والترتيب الولادي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ، ابن رشد.
Published
2022-09-14
How to Cite
., L. Z. N. K. (PhD). (2022). The Intellectual and Psychological Transformations of the Personality of the Revolutionary in Iraqi theatrical Performance of the play Lorca’s Women as a model. Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences, 25(3), 170-189. Retrieved from https://journalart.qu.edu.iq/index.php/QJHS/article/view/550
Section
Articles