ادارة الانطباع لدى مديري المدارس الثانوية
Abstract
The current research aims to identify:
Impression management for high school principals. (1)
(2)The significance of the differences in impression management among secondary school principals according to the variables of gender (males, females) and specialization (scientific, human), and in order to achieve the research objectives, the researchers applied the scale on a sample consisting of (209) principals in secondary schools for the academic year (2019/2019). 2020), and after data collection and statistical treatment using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), the research reached the following results:
High school principals use impression management. There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) according to the variables of gender (male - female) and specialization (scientific - human) in managing impression among secondary school principals. In light of the findings of the current research, the two researchers came up with a set of recommendations and proposals.
References
- البطش ،محمد فريد ،فريد كامل ابو زينة (2007) :مناهج البحث العلمي تصميم البحث و التحليل الاحصائي ، دار المسرة ، عمان ، الاردن .
- بكر، سوزان فؤاد السيد (2018): دراسة الاتجاهات نحو اساليب ادارة الانطباع و اثرها على الهوية التنظيمية في جامعة الازهر ، المجلة العربية للإدارة ، مجلة 38، العدد 2 ، حزيران 2018.
- الدمنهوري، ناجي وعابدين، حسن (2012( :"أساليب تقديم الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية في ضوء المرغوبية الاجتماعية والخوف من التقييم السالب"مجلة كلية التربية - جامعة الاسكندرية، مج (2)،ع (22):267-317، الاسكندرية، مصر.
- الزوبعي، عبد الجليل، وبكر، محمد، والكناني، أبراهيم (1981): "الأختبارات والمقاييس النفسية" دار الكتاب للطباعة والنشر، الموصل، العراق.
- شاهين، صالح غازي (2017): "مفهوم الذات "، دار صفاء للنشر، عمان، الاردن .
- العاسمي، رياض (2011): " الافصاح عن الذات وعلاقته بالتعاطف لدى طلبة الجامعة " (اطروحة دكتوراه غير منشورة) ، كلية التربية، جامعة دمشق، سوريا .
- عتيق، انتصار يونس (2017): " السلوك الانساني" ، المكتب المصري الحديث، مطبعة جامعة الاسكندرية، مصر.
- علام، صلاح الدين محمود(2000) : القياس و التقويم التربوي و النفسي اساسياته و تطبيقاته و توجهاته المعاصرة، ط1 ،دار الفكر العربي للطباعة و النشر، القاهرة .
- علوان ، سوزان (2020): استراتيجيات ادارة الانطباع لدى رؤساء الاقسام الاكاديمية جامعة الزقازيق في ضوء نماذج الذكاء العاطفي ، جامعة الزقازيق ،مصر .
- العيسوي, عبد الرحمن (1985): دراسات في علم النفس الاجتماعي, بيروت, لبنان, دار المعرفة الاجتماعية.
- الكبيسي، وهيب مجيد (2010): القياس النفسي بين التنظير والتطبيق، ط1، العالمية المتحدة، بيروت، لبنان.
- لندزي، هول(1983) : نظريات الشخصية ، ترجمة احمد فرج وآخرون ، دار الكتاب الحديث ،الكويت.
- مراد، نبراس يونس محمد (2007): تقدير الذات لدى طالبات قسم التربية الرياضية وعلاقته بمستوى التحصيل الأكاديمي، مجلة جامعة تكريت للعلوم الانسانية، كلية التربية للبنات، جامعة الموصل، مج (14)،ع (4) : (108- 128) ، الموصل، العراق.
- مقبل، جغام رشيد (2018): اثر الانماط القيادية على تطوير المسار الوظيفي ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ،كلية العلوم الاقتصادية و التجارية ، جمهورية الجزائر .
_ المصادر الاجنبية :
- Aslan , Şebnem; Akarçay , Demet.(2014). The Effects Of Impression Management And Organizational Affective Commitment On Citizenship Performance, The Clute Institute International Academic Conference Munich, Germany, pp. 607-616.
- Bolino, MC; Turnley, WH & Gilstrap, JB. (2008). A multi-level review of impression-management motives and behaviors. Journal of Management, vol. 34, no. 6, PP. 1080-1109.
- Gardner, W. L. III (1992). Lessons in organizational dramaturgy: The art of impression management. Organizational dynamics, summer, PP. 33 – 46.
- Leary, M.R. ;Kowalski, R. M.(1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin 107,PP. 34–47.
- Rosenfeld, P.R.; Giacalone, R.A., &Riordan, C.A.(1995).Impression management in organizations: Theory, measurement, and practice. New York: Routledge.
- Wayne, S.J. &Ferris, G.R.(1990). Influence Tactics, Affect, and Exchange Quality in Supervisor-Subordinate Interactions: A laboratory experiment and field study. Journal of Applied Psychology, 75,pp. 487-499.
-Eble, R (1972) : Essentials of Educational Measurement , New Jersey .
-Ghiselli,E.et al (1981) Measurement theory for the behavioral sciences,san francies& company.
- Ghiselli,E.et al (2015) Measurement theory for the behavioral sciences,san francies& company.
-Goffman,E.(1959).The presentation of self in everyday life. Garden City, NewYork: Doubeday.
-Gronlund, N.E. (1971). Measurement and evaluationin teaching (3thed.). New York: Macmillan.
Schlenker, B.R.(1980). Impression management: The self-concept, social identity, and interpersonal relations. Monterey, CA: Brooks/Cole.
- Kristof-Brown, A.; Barrick, M. R. &Franke, M.(2002).Applicant impression management: Dispositional influences and consequences for recruiter perceptions of fit and similarity. Journal of Management, 28,PP. 27–46.
Copyright (c) 2021 Al-Qadisiyah Journal For Humanities Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Qadisiyah Journal For Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah as publisher of the journal.
2. Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah.
3. Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS) , University of Al-Qadisiyah, the Editors and the Advisory International Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Al-Qadisiyah Journal of Humanities scinces (QJHS), University of Al-Qadisiyah are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.